Kan du ikke konkurrere på pris, kan du konkurrere på kundens trygghet. Foto: Stefanie Padtberg/Padtberg Photography

Som håndverker har du sikkert opplevd å bli valgt bort som leverandør til fordel for useriøs arbeidskraft – for eksempel at kundene velger en billig håndverker som jobber svart. Hvis konkurrentene dine driver med svart arbeid med tvilsomme ansettelsesforhold, kan det også oppleves litt urettferdig når du har arbeidskraft med lønningsnivå på tariff.

Så når du ikke kan konkurrere på pris – hva gjør du? Jo, du utnytter konkurransefortrinnet du har ved å lettere kunne bygge tillit hos kunder. For selv om kundene alltid ønsker seg lave priser, er de også opptatt av trygghet. Dét kan du gi dem.

Her er fem konkurransefordeler du som seriøs aktør kan spille på i kampen om kundene:

1. Du kan skape tillit med lokal forankring

For kunden er det viktig å være trygg på at du som håndverker kommer når du skal og utfører jobben i tide, til avtalt pris. Med lang historie i det lokalområdet kunden holder til, har du bedre utgangspunkt for å kunne vise gode, relevante referanser. Det å kunne vise til andre lokale kunder med gode tilbakemeldinger på jobben du har utført, vil ofte veie tungt når kunden skal velge håndverker.

2. Du kan dokumentere kompetansen din

Blant de mange håndverkerne som tilbyr sin kompetanse på postkassestativer, i butikker og på nett, finnes det også mange ufaglærte aktører. Ofte tilbyr de seg å gjøre jobben for en meget lav pris, men det innebærer samtidig en risiko for kunden: At de ikke vet om den billige arbeidskraften leverer dårlig arbeid som vil koste dyrt. Derfor vil du med fag- eller mesterbrev ha papir på at du vet hva du driver med. Den tryggheten setter kunder pris på.

3. Du kan bruke norske standardkontrakter

Når avtale om arbeid skal inngås, er det viktig å skrive en tydelig kontrakt. Det gjør kunden trygg på at de ikke ender opp med en sluttregning som er mye større enn de så for seg. Det sparer også deg som håndverker for krangling om fakturaen på grunn av misforståelser. Bruk av standardkontrakter på norsk minimerer risikoen for språklige misforståelser mellom kunden og håndverker. Det oppleves derfor av kunden som tryggere.

4. Du har kunnskap om lover og forskrifter

Det er selvsagt ikke sånn at håndverkere fra andre land ikke kan gjøre en like god jobb som nordmenn. Men når du har en norsk fagutdannelse i baklomma, kan kunden vite at du har satt deg inn i de lover og forskrifter som gjelder innen ditt fagfelt her i landet. Kunden kan dermed være tryggere på at arbeidet blir gjort i forskriftsmessig stand. Når kunden leier inn en norsk seriøs bedrift og bruker standardkontrakter ved inngåelse av oppdraget, kan de også vite at eventuelle konflikter håndteres av norske klageordninger. Den tryggheten har de ikke hvis de hyrer inn en tilfeldig forbipasserende håndverker og betaler svart.

5. Du kan utnytte ny teknologi

Som seriøs og sertifisert håndverker har du tilgang på all informasjon om ny teknologi som kan komme kunden til gode. Ved å gi gode råd om løsninger som er smartere, mer miljøvennlige, brukervennlige eller kostnadseffektive for kunden, oppnår du å bli oppfattet som en fremtidsrettet og oppdatert håndverker som har kundens beste i tankene. Sluttregningen kundene får fra deg vil isolert sett kanskje være høyere enn den de ville fått fra en useriøs aktør. Men høy kvalitet på arbeidet bedriften din leverer gjør at de likevel føler de har fått god valuta for pengene.

 

Håndverkernes beste venn

Håndverksdata har i mer enn 40 år utviklet datasystemer for håndverkere. I dag benytter mer enn 15 000 håndverkere våre mobile løsninger.

Vil du vite mer om hvordan vi kan gjøre firmadriften din enklere og tryggere? Legg igjen kontaktinformasjon, så kontakter vi deg for en hyggelig og uforpliktende prat.