Fortvilt, takknemlig, gjerrig, arrogant, eller forsøksvis praktisk? Som håndverker møter du en rekke ulike kunder. Her er noen tips til hvordan du best håndterer dem.

Mennesker kommer i alle former, og det gjelder i aller høyeste grad også folk som trenger håndverkertjenester.

I våre samtaler med håndverkere har vi fått inntrykk av at de forskjellige kundene ofte er ganske like hverandre – og at de kan samles i fem kundetyper. Kjenner du igjen noen av typene?  

1. Den fortvilte

Ydmyk, hyggelig og smårotete småbarnsmor eller -far som så vidt har råd til det halvgamle huset som nylig er kjøpt.

Den fortvilte har håpet og trodd at huset skulle vare evig, har en litt sliten bil som forhåpentligvis går igjennom neste EU-kontroll og har ingen buffer for eventuelle uforutsette utgifter. Er ikke opptatt av design, vil bare at ting skal virke.

Når den fortvilte plutselig må tilkalle en håndverker man ikke har råd til, er det kun fordi et eller annet plutselig har gått i stykker.  Er veldig takknemlig for at du kunne komme, men på grunn av den dårlige økonomien skulle man ønske du ikke var der.

Har ikke ryddet før du kommer fordi behovet for håndverker oppsto akutt. Ymter om muligheten for å dele opp regningen.

Hvordan takle den fortvilte: Uttrykk ektefølt sympati for fortvilelsen.

2. Den takknemlige

Som oftest kvinner, alle over 70 år, som har vært hjemmeværende husmødre hele sitt liv. Den takknemlige kunden vokser ikke på trær.

Kunden har stor tro på håndverkeren, er imponert over hva man kan, og er takknemlig for at du i det hele tatt kommer.

De har gjerne pyntet litt med duk, byr uten unntak på kaffe og full lunsj med speilegg og karbonade, og blir litt lei seg hvis du ikke har tid til å spise. Er den generasjonen som skal ha alt på stell, og unnskylder seg gjerne med at det er litt rotete selv når det er helt strøkent.

Den takknemlige har som regel gjort alt klart til du kommer, ryddet vekk så du lettere kan jobbe. Blir brydd hvis det viser seg at du må flytte et eller annet hvor det ikke er støvsuget på en stund. Er gjennomgående hyggelig, og en særdeles punktlig betaler som ivrer etter å gjøre opp umiddelbart.

Hvordan takle den takknemlige: Trenger på ingen måte å takles. Husk bare å vise tydelig glede over mottakelsen.

3. Den gjerrige

Den gjerrige foretrekker å bruke en billig ufaglært håndverker, og den eneste grunnen til at det ikke skjer er fordi han ikke kjenner en.

Han er utelukkende opptatt av pris, synes håndverkere generelt sett er alt for kostbare lenge før du i det hele tatt har presentert en pris, og er veldig bekymret for hva det til slutt kommer til å koste. Bare det faktum at du er håndverker betyr at du er for dyr.

Han spør særdeles detaljert om hva du kanskje må komme til å bytte ut i forbindelse med oppdraget, og deler villig skrekkhistorier om alt for dyre håndverkere i håp om at du skjønner hva han egentlig mener.

Han holder seg tilsynelatende i bakgrunnen, men følger med hele tiden og gjør seg stadig ærend der du holder på for å forsikre seg om at du ikke bruker den dyrebare tiden i telefonen. Den gjerrige bor i et høyst ordinært hjem, og er i de fleste tilfeller en mann fra 40 år og oppover.

Hvordan takle den gjerrige: Sørg for særdeles tydelige avtaler så det ikke oppstår misforståelser underveis og i etterkant.

4. Den arrogante

En type kunde som kom samtidig med minimalismen, de hvite gipsveggene og de glatte flatene.

Bor i funkishus fylt med utvalgte designmøbler og rådyr kaffemaskin. Viser få spor etter hverdagsliv og barn. Lager stadig espresso til seg selv, men spør aldri om du vil ha.

Den arrogante kan ikke gjøre jobben selv, men anerkjenner likevel ikke at du utøver et fag. Du er en nødvendig arbeidsmaur som avbryter. Er fancy kledd, skriver på sin bærbare PC mens du holder på og skal på jobb så fort du er ferdig.

Din tilstedeværelse passer ikke særlig godt inn i hjemmet som selvsagt har alt av tekniske hjelpemidler. Her står design over funksjon. Skryter kanskje av hvor stillegående og eksepsjonelt dyr robotstøvsugeren som surrer rundt bena dine er, og vurderer ikke å skru denne av mens du jobber.

Hvordan takle den arrogante: Jatt med og forsøk å vri design-besettelsen til din fordel.

5. Den forsøksvis praktiske

Nesten uten unntak menn mellom 50 og 60 år som i utgangspunktet er forholdsvis handy, tror han kan alt, og som ikke kjenner sin egen begrensning. Anerkjenner ikke at en håndverker utøver et fag.

Den forsøksvis praktiske tilkaller håndverkeren når han til slutt må innse at han likevel ikke klarer å få det til på egenhånd. Han erkjenner likevel ikke at det skyldes manglende kompetanse, mye av årsaken legges gjerne på noe praktisk, for eksempel manko på en bestemt type del.  

Oppfatter seg selv hakket bedre enn deg, at du løser problemet skyldes i hovedsak at du tilfeldigvis har akkurat de delene som trengtes. Henger over ryggen din og følger med på hva du gjør av to grunner: For å lære, og for å forsikre seg om at du virkelig jobber for pengene.

Den forsøksvis praktiske ville helst ha gjort det selv for å spare penger, og maser mer om pris enn noe annet.

Hvordan takle den forsøksvis praktiske: Anerkjenn at han faktisk har forsøkt, og si for all del ikke hvor håpløst forsøket var.

Håndverkernes beste venn

Håndverksdata har i mer enn 40 år utviklet datasystemer for håndverkere. I dag benytter mer enn 15 000 håndverkere våre mobile løsninger.

Vil du vite mer om hvordan vi kan gjøre firmadriften din enklere og tryggere? Legg igjen kontaktinformasjon, så kontakter vi deg for en hyggelig og uforpliktende prat.