Kunder har gjerne ikke fagkompetanse til å bedømme jobben du har gjort. Her er de andre kriteriene de går etter når de feller dommen over deg som håndverker! Foto: Depositphotos

Som håndverker har du sikkert oppdaget verdien i at en fornøyd kunde anbefaler deg videre til nettverket ditt. Ingen er bedre salgsagenter for firmaet ditt enn kunder som synes du har gjort en god jobb!

Men hvordan vurderer egentlig en kunde om du har gjort en god jobb? Noe av det du leverer er det selvsagt mulig å kunne se, selv for lekfolk, om er skikkelig gjort. Men når det gjelder alt det grundige grunnarbeidet ditt, det som gjør at resultatet varer for kunden i mange år fremover, så er det ikke så lett for kunden å vite om du har gjort en god jobb eller ei.

Så hva er det kunden går etter i vurderingen av om du har gjort en så god jobb at de vil anbefale deg videre til nettverket sitt?

Her er en liste over 10 ting du kan gjøre hos privatkunder som får dem til å anbefale deg videre. Om det virker banalt, betyr det bare at du gjør disse tingene riktig allerede (og det har du sikkert merket på kundetilfanget!).

1. Du tar deg tid til å lytte

For kundene er det viktig at du tar deg tid til å lytte til det de har å si og viser forståelse for hva som er viktig for dem. De liker også at du er tydelig og sier i fra dersom ønskene ikke er gjennomførbare eller det finnes bedre løsninger.

2. Du skjønner at kunden har et budsjett

Det er kundens penger som brukes, og kunden må derfor få ta de endelige avgjørelsene når det gjelder økonomi. Vis forståelse for hva som er viktig for kunden og at det ikke nødvendigvis er et alternativ for dem å velge høyeste standard på alle løsninger.

3. Du er lett å få tak i

Det er lite sannsynlig at du får noen anbefaling fra kunder som gjentatte ganger har forsøkt å ringe deg uten å få svar, og uten at du ringte tilbake. Vær nøye på å komme tilbake til kunder som ringer deg og svar raskt på mail du får.

4. Du holder god orden

Kundene bor gjerne midt i et oppussingsprosjekt. De setter pris på om ikke brusflasker, matpapir og annet søppel ligger igjen etter at du er ferdig på jobb. Kost opp støv og rydd også opp i verktøy og materialer før du går hjem for dagen.

5. Du tar hensyn til kundens naboer

Husk at kunden skal bli boende ved siden av naboene sine også etter at prosjektet er avsluttet og ønsker å beholde et godt forhold til dem. Det at håndverkeren står parkert på naboens parkeringsplass i flere uker kan for eksempel føre til sure miner. Begynner dere veldig tidlig om morgenen? Da kan du også tenke på om arbeidet kan legges opp slik at det blir minst støy om morgenen mens de fleste naboene er hjemme.

6. Kunden vet når du kommer

Gjør klare avtaler om når du skal komme og jobbe og hold deg til denne med mindre dere gjør nye avtaler underveis. Blir du forsinket, send en kort SMS og si fra. Kunden skal leve på en byggeplass den perioden du jobber der, og liker å møte forståelse for at det er godt å sove litt lenger noen morgener, hvis det er mulig.

7. Du er serviceinnstilt

Noen ganger kan kunden ombestemme seg underveis. Selv om dette kan føre til forsinkelser og irritasjon, er det viktig for ham eller henne at du tar dette på en grei måte. Kunden vil også merke seg om du er imøtekommende når det gjelder reklamasjoner i ettertid.

8. Du har gode kontakter

Hvis du ikke kan utføre alle oppgaver på prosjektet selv, vil kunden kanskje gjerne ha anbefalinger om andre håndverkere. Det at du kan hente inn noen du har samarbeidet med før, vil gjøre kunden tryggere på at også dette er en håndverker som leverer kvalitet.

9. Du anerkjenner valgene kunden gjør

Du er kanskje ikke enig i alle valg og ville kanskje ikke valgt samme løsning selv. Det oppleves likevel positivt for kunden at du viser at du syns han har gjort gode valg og at dette er en fin jobb å ta på deg.

10. Du gir kunden forutsigbarhet på prisen

Noen ganger dukker det opp ting underveis som gir en høyere prislapp. Det er viktig at du kan svare godt på hvorfor prisen blir høyere enn opprinnelig estimat, og at kunden føler at han eller hun får tenke seg om før du setter i gang.

 

Håndverkernes beste venn

Håndverksdata har i mer enn 40 år utviklet datasystemer for håndverkere. I dag benytter mer enn 15 000 håndverkere våre mobile løsninger.

Vil du vite mer om hvordan vi kan gjøre firmadriften din enklere og tryggere? Legg igjen kontaktinformasjon, så kontakter vi deg for en hyggelig og uforpliktende prat.

Ikke gå glipp av noe!

På bloggen til Håndverksdata kan du få flere gode tips til hvordan man får suksess som håndverksbedrift. Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å få et varsel hver gang vi publiserer et nytt innlegg. 

Takk for påmeldingen!