Det digitale førsteinntrykket kan være vel så viktig som det fysiske førsteinntrykket. Foto: Depositphotos.

Den første gangen potensielle kunder møter håndverksbedrifter, er de sannsynligvis på nett. Derfor er et profesjonelt digitalt førsteinntrykk særlig viktig for håndverksbedrifter som ønsker seg nye kunder.

Det finnes mange digitale rom der kundene dine har behov for å finne bedriften din. Skal du først kaste deg fullt inn i digital markedsføring, er mulighetene mange – og potensialet kan være stort om du gjør ting på rett måte.

Men før man kan løpe, må man kunne gå. Her er derfor det helt grunnleggende: De tre viktigste digitale rommene – og hva som er viktigst å ha på plass.

1. Nettsiden

Nettsiden til bedriften er hovedkontoret blant de digitale rommene. Nettsiden må gjerne være enkel, uten altfor mye informasjon. Faktisk er det gjerne sånn at jo mer informasjon bedriften putter inn på nettsiden, jo vanskeligere er det for kunden å finne akkurat det de er ute etter. Hold det enkelt! Da er det også billigere å vedlikeholde nettsiden.

For de aller fleste håndverksbedrifter som opererer i privatmarkedet, er det fire typer informasjon som er viktig på nettsiden: Hva slags tjenester dere tilbyr, priser, hvem dere er og hvordan man kontakter dere. Dette er informasjon som må være veldig lett å finne for kundene når de kommer inn på siden til bedriften.

Om du ikke har lyst til å oppgi eksakte priser, gjør ikke det noe. Da kan du istedet ha litt generell informasjon om hvordan dere prissetter tjenestene deres, og at dere leverer pristilbud på forespørsel. Det viktigste er at kunden slipper å lete rundt etter informasjon som ikke finnes på nettsiden.

Og aller viktigst: Nettsiden må være lett tilgjengelig på mobiltelefon. Over halvparten av all internettrafikk skjer på mobil, så hvis du har en nettside som ikke er bygget for små skjermer, forsvinner kundene fort ut igjen. Vet du ikke om nettsiden til bedriften din er mobilvennlig? Klikk her for å teste den.

I likhet med et hus, må også en nettside jevnlig vedlikeholdes. Er det mer enn to-tre år siden den ble laget, bør du få leverandøren din til å gjøre nødvendige oppdateringer som gjør at den fungerer godt også etter dagens standard.

2. Facebook

70% av alle nordmenn over 18 år er innom Facebook daglig. Det er dermed et digitalt rom du har mulighet til å møte mange av dine potensielle kunder.

Som håndverksbedrift behøver du ikke bruke mye tid på å drifte Facebook-siden til bedriften din. Du behøver ikke legge ut statusoppdateringer i tide og utide, eller å dele mengder med bilder av hva dere driver med.

Det er likevel to ting som er viktige å huske på:

For det første forventer folk å få svar relativt raskt på Facebook. Hvis noen poster et spørsmål åpent på siden din, eller sender dere en melding, sørg for å gi et svar så fort som mulig. Dersom det drøyer en dag eller to før noen svarer, gir det inntrykk av at dere som bedrift ikke har fokus på kundene. Dersom det er et spørsmål som er vanskelig å svare på umiddelbart, hjelper det om dere legger inn en kommentar om at dere må sjekke opp i saken og komme tilbake med et skikkelig svar.

Og for det andre: Kundebehandling i sosiale medier kan gå skikkelig galt om man er litt sleivete når man svarer. Derfor er det en god tommelfingerregel å aldri, aldri gå inn i diskusjoner med kunder i offentlighet. Hvis noen kommer med surt oppgulp på Facebook-siden deres, svar ganske enkelt dette: «Det var trist å høre at du ikke var fornøyd med oss – sånn skal det ikke være! Vi kontakter deg direkte for å finne ut av hvordan vi kan gjøre det godt igjen.»

Da viser dere for alle de andre som følger dere at dere tar misfornøyde kunder på alvor, samtidig som at dere kan ta den vanskelige praten på bakrommet uten publikum.

3. Google

søkeresultat google

De to øverste søketreffene er betalte lenker, mens de to nederste er såkalte organiske treff i Google. De to øverste koster penger, og er enklere å vinne frem med.

Google er kanskje det aller viktigste digitale rommet å være i som håndverksbedrift. Å ikke sørge for at bedriften blir funnet på Google, blir som om man i forrige årtusen lot være å ha telefonnummeret til bedriften i telefonkatalogen.

Det er to måter du kan gjøre bedriften synlig på Google. Snarveien er å kjøpe seg plassering øverst i søkeresultatet. Da betaler du noen få kroner til Google hver gang noen klikker på lenken til bedriften din. Du kan bestemme at annonsen bare skal vises når folk søker med spesielle søkeord (for eksempel «rørlegger»), og du kan begrense visningen av annonsen til å bare vises til de som bor i ditt geografiske område. Da kan du klare deg med et nokså lavt markedsføringsbudsjett.

I tillegg vil det lønne seg å sørge for at nettsiden til bedriften dukker opp i søkeresultatet under annonsene. Det er litt mer komplisert å få til, men med hjelp fra en god webleverandør skal det være mulig å hevde seg i søkeresultatet på ditt lokale marked.

 

Håndverkernes beste venn

Håndverksdata har i mer enn 40 år utviklet datasystemer for håndverkere. I dag benytter mer enn 15 000 håndverkere våre mobile løsninger.

Vil du vite mer om hvordan vi kan gjøre firmadriften din enklere og tryggere? Legg igjen kontaktinformasjon, så kontakter vi deg for en hyggelig og uforpliktende prat.

Ikke gå glipp av noe!

På bloggen til Håndverksdata kan du få flere gode tips til hvordan man får suksess som håndverksbedrift. Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å få et varsel hver gang vi publiserer et nytt innlegg. 

Takk for påmeldingen!